Неділя, 28.04.2024, 19:20 | Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Школа здоров`я
Здоров’я потрібне. Воно є базисом щастя…Здобути здоров’я легше, ніж щастя. Якщо не можна виростити дитину, щоб вона зовсім не хворіла, то у всякому разі підтримувати у неї високий рівень здоров’я цілком можливо.
М. Амосов
     Сплеск національного відродження породив нагальну потребу у реформуванні освітньої справи. Чільне місце відводиться «прориву до якісно нової освіти дітей шкільного віку», формуванню особистості, яка мала б міцні знання та вміння, широкий культурний і політехнічний світогляд, вміла користуватися новітніми технологіями, приймати нестандартні рішення, а головне, - яка б несла в собі філософію здоров'я як генетичний код майбутніх поколінь. Стан здоров'я підростаючого покоління (фізичний, психічний, духовний) катастрофічно погіршився. Стрімко розширилося інформаційне середовище його канали та зв’язки із зовнішнім світом, що в свою чергу вплинули на погіршення здоров'я населення. Все більше актуальним стає питання «хвороб цивілізації», які викликані техногенними й екологічними проблемами, емоційним фактором, соціальною незахищеністю громадян, поширенням СНІДу, наркоманії, зміною соціальної свідомості та моральної деформації особистості.
     У Статуті Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) записано: «Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад.» Конституцією України визначено, що найвищою соціальною цінністю у нашій державі є людина, її життя і здоров'я. Серед пріоритетних напрямків розвитку освіти, визначених Національною доктриною розвитку освіти, є пропаганда та стимулювання у молоді прагнення до здорового способу життя. Ідеї формування здоров'я через освіту в цій державній програмі присвячено окремий розділ. Загальна мета школи – є забезпечення учням можливості збереження здоров'я на весь період навчання у школі.
       «Живі квіти землі» – так поетично назвав дітей М. Горький. Ми (батьки і школа) повинні зробити все для того, щоб дати можливість цим квітам повністю розцвісти, розпустити пелюстки. Формування здорової, гармонійно розвиненої особистості, здатної до творчої самореалізації і самовдосконалення на основі гармонізації навчально-виховного процесу з природним розвитком людини, – ось головна проблема, яку поставив перед собою колектив працівників нашої школи. Зосередження на здоровому способі життя не з’являється в людини саме по собі, а формується як наслідок відповідної педагогічної дії, тому в структурі здоров’язберігаючої педагогіки особливе значення має педагогічний компонент, сутність якого полягає в тому, що навчатися здоров'я необхідно із самого раннього віку (2; 79-81) Дитина повинна усвідомити, що бути здоровою – її обов’язок перед собою, перед близькими, перед суспільством. Людина, яка не вміє турбуватися про своє здоров'я, психологічно ущемлена і не адаптована до реального життя.
    Школа зобов’язана допомогти дітям зрозуміти філософію здоров'я
Етапи створення Школи сприяння здоров’ю.
 1. Підготовка до реалізації програми – 2009-2010 н. р.
 2. Апробація програми – 2010-2011, 2011-2012 н. р.
3. Впровадження програми – 2012-2013, 2013-2014 н. р.
      Мета і завдання
² підготовка здорового ( в повному розумінні цього слова) конкурентноздатного випускника школи, спроможного до самореалізації в сучасному динамічному суспільстві; ² підвищення рівня інтелектуального потенціалу випускника;
 ² соціалізація особистості;
² розвиток комунікативних компетентностей;
² реалізація особистісних якостей (креативних (творчих), когнітивних (пізнавальних), діяльнісних).
Напрямки освітньо-виховного процесу Школи сприяння здоров'ю
² пошук різних варіантів узагальнення та розповсюдження найбільш цікавих ідей, прийомів, спрямованих на здоров'язбереження всіх суб’єктів навчально-виховного процесу;
² організація роботи школи з найбільшим ефектом для збереження та зміцнення здоров'я учнів;
 ² спілкування (між собою, з учителем, дорослими, природою, звуками, кольорами);
 ² адаптація дітей до традицій соціальних норм школи;
² українознавчий та народознавчий підхід у навчально-виховному процесі;
² рух (ігри, змагання, танці), навчання дитини різним прийомам і методам збереження та зміцнення свого здоров'я;
² валеологічні знання;
² пропаганда здорового способу життя;
² інтелектуальні ігри;
² повноцінне харчування;
² змістовний відпочинок та вільний час;
 ² батьківський всеобуч з питань здоров’язбереження;
² впровадження сучасних методик здоров’язберігаючого напрямку.
Базові риси Школи сприяння здоров'ю
 © наявність педагогічної філософії, що визначає місію школи як здоров’язберігаючої установи;
 © наявність неоднорідного контингенту учнів («школа для всіх»), орієнтація на стан фізичного, психічного, духовного, соціального здоров'я, на здібності, нахили, потреби й життєві плани кожного учня;
 © забезпечення наступності на всіх етапах навчання й розвитку вихованців;
 © впровадження особистісно-орієнтованого та компетентністно-орієнтованого підходів до навчання і виховання;
 © науково-методичне забезпечення перетворення школи на модель здоров’язберігаючого закладу.
 План реалізації проекту:
1. Вивчення нормативних документів, які висвітлюють питання здоров'я.
 2. Вивчення науково-методичної літератури з питань здоров’язбереження.
3. Моніторинг стану здоров'я учнів.
4. Створення «листів здоров'я».
 5. Корекційна діяльність і оздоровчі заходи.
 6. Управлінські заходи.

     Аналіз отриманих даних показав, що одним із найпоширеніших захворювань учнів є офтальмологічні патології. Це зумовлене, перш за все, широкою комп’ютеризацією нашого життя. Діти багато часу проводять за моніторами комп’ютерів та екранами телевізорів. Причинами зниження зору є спадковість та невідповідність гігієнічним нормам природного та штучного освітлення робочого місця, неправильне сидіння під час занять, а також збільшення зорового навантаження через інтенсивність навчального процесу. Друге та третє місце по кількості захворювань посідають хвороби органів травлення та серцево-судинні. Велика кількість дітей мають хвороби печінки, нервово-психічні відхилення (близько 4 відсотків) та порушення опорно-рухової системи (2-3 відсотки).Тенденцію до збільшення мають алергійні, ендокринні, ЛОР-паталогії. Вся ця невтішна картина стану здоров'я дітей нашої школи змусила педагогічний колектив розпочати роботу по створенню навчального закладу нового типу – Школи сприяння здоров'ю.
    Головна ідея – створити сприятливі освітньо-виховні умови на основі демократизації, гуманізації, співробітництва, співтворчості, спрямовані на зміцнення здоров'я учнів, їхнього фізичного розвитку, соціальної адаптації, духовного зростання, зорієнтовані на саморозвиток і самовдосконалення. «У здоровому тілі – здоровий дух» - говорить відома народна мудрість, але про обернений зв'язок, на жаль, чомусь забувається: людина здорова тоді, коли розуміє сама себе, прагне до самовдосконалення, живе у гормоні її з навколишнім світом, здорова духовно. Саме гармонії прагнемо ми, створюючи Школу сприяння здоров'ю. Школа здоров'я – це державний навчальний заклад нового типу, який об’єднує у своїй структурі школу майбутнього першокласника «Первоцвіт», початкову, середню, старшу ланки освіти, профільну освіту старших класів, а також роботу президентсько-парламентської республіки «Імпульс», творчих колективів БДТ та ККДК, спортивних секцій.  Об’єднання різних ступенів освіти та напрямків виховного впливу дозволяє створити передумови для системної цілеспрямованої роботи над формуванням здорової особистості. Досвід такої діяльності невеликий, і ми знаходимося у стадії апробації нових методів роботи. Модель Школи сприяння здоров'ю представлена чотирма підструктурами: навчальна, виховна, медично-психологічна, управлінська. В центрі навчальної підструктури є ДИТИНА, її неповторність, оригінальність, індивідуальність. Завдання вчителя – забезпечити сприятливі умови для фізичного, інтелектуального, психічного, духовного, соціального становлення особистості учня через впровадження особистісно зорієнтованого навчання, використання сучасних здоров’язберігаючих технологій на уроках та заняттях спецкурсів. Діти – «живі квіти землі», тому не випадково виховну підструктуру  моделі Школи сприяння здоров'ю ми зобразили у вигляді квітника, який ласкаво обігрівають «сонячні промені» виховного впливу. Розроблені нами виховні технології «Млин» та «Стартін» дають можливість стимулювати творчу активність учнів, формувати новий тип мислення, спрямований на самоосвіту, самовдосконалення, самовиховання. Робота президентсько-парламентської республіки «Імпульс» - головного органа самоврядування, спрямована на розвиток активної життєвої позиції підростаючого покоління, на залучення особистості до самоорганізації в діяльності, конструювання свого соціального життя, реалізації своїх потенціальних можливостей, на збереження соціального здоров'я. Рух – це життя. Заняття учнів у різних спортивних секціях і танцювальних клубах школи та позашкільної освіти – крок до збереження, зміцнення, здоров'я, до формування здорового способу життя. Здорова людина несе в навколишній світ тепло, красу, розуміння і любов. Формування філософії здоров'я особистості починається з раннього дитинства. Важлива роль в цьому питанні належить не тільки школі, а й сім'ї. Людина здатна передавати знання іншим, якщо вона сама володіє ними. Тому робота батьківського всеобучу займає чільне місце у виховній підструктурі моделі школи. Рекомендації батькам щодо запровадження оздоровчих систем виховання та пропаганда здорового способу життя у сім'ї – головні напрямки співпраці школи з сім’єю. Школа сприяння здоров'ю не може існувати без скоординованих, налагоджених дій медичної та психологічної служби. Це напрямок роботи медично-психологічної підструктури школи. Управлінська підструктура – це керівний, координаційний центр роботи всього здоров’язберігаючого навчального закладу. Її мета забезпечити оптимальне функціонування школи як цілісної соціально-педагогічної системи на основі нових інформаційних технологій та моніторингового супроводу управління. Наступність у роботі дошкільного навчального закладу «Вишеньки» та початкової школи з проблеми здоров’язберігаючої освіти. Втілюючи в життя принцип наступності між дошкільною та початковою освітою, вчителі початкових класів продовжують розпочату вихователями роботу з кожною сім’єю майбутніх першокласників. Переконані: без підтримки, розуміння, співпраці з батьками не можливо досягти позитивного результату в процесі становлення здорової особистості. Підготовчі заняття, які проводяться для майбутніх першокласників з вересня по травень місяць у школі «Первоцвіт» мають на меті адаптувати дитину до шкільного життя, попередити виникнення страхів, істеричних реакцій, плаксивості, агресивності, стресів. Заняття проводяться з урахування психологічного діагностування та медичного обстеження дітей. Використання вчителями оздоровчих технологій, створення ситуації успіху, радості з урахуванням психофізичного розвитку кожної дитини – це фундамент для успішного навчання першокласників. Просвітницька робота з батьками має на меті допомогти родині зберегти здоров'я дитини в період переходу від ігрової діяльності до навчальної. Психолог та педагоги на батьківських зборах надають поради: «Адаптація першокласника», «Режим першокласника», «Як допомогти дитині вчитися», «Телевізор і комп’ютер у житті першокласника», «Здоровий спосіб життя сім'ї» . Питання наступності здоров’язберігаючої освіти неодноразово розглядалося на засіданнях педагогічної ради, методичного об’єднання вчителів школи та міста, на семінарах та круглих столах. Для реалізації оздоровчої функції освіти вчителями початкових класів використовуються різні форми, методи і прийоми роботи, а саме: - комфортний початок та кінець уроку (аутотренінг, сугестія) - проведення рухових пауз на уроці; - хвилинки емоційного розвантаження; - дихальні вправи; - гімнастика для очей; - Точковий масаж; - Кольоротерапія; - Аромотерапія; - Використання мішечків з йодованою сіллю.
 Спільний план роботи ДНЗ «Вишеньки» та школи № 1
1. Засідання круглого столу «Наступність і здоров’язберігаюча освіта».
 2. Обмін досвідом «Крок до здоров'я».
3. Семінари «Здорова дитина –здорова нація».
 4. Відвідування відкритих занять у ДНЗ вчителями школи.
5. Відвідування відкритих уроків у школі вихователями ДНЗ.
 6. Засідання МО школи та ДНЗ «Вишеньки» на тему «Здоров'язберігаюча освіта у школі та дитячому садку».
Структура Школи сприяння здоров'ю

1. Президентсько-парламентське управління шкільною республікою «Імпульс»
2. Профільні класи

3. Танцювальні клуби, гуртки БДТ та ККДК

4. Спортивні секції школи і міста 


     Обов’язки та права учасників навчально-виховного процесу в Школі сприяння здоров'ю за програмою «Здоров'я»

 Права учнів:
 - мають право на безпечні й нешкідливі умови навчання;
- захист від будь-яких форм експлуатації, психічного і фізичного насилля та інші права, передбачені Конвенцією ООН про права дитини;
- участь у творчих конкурсах, спортивних змаганнях, позакласних та позашкільних заходах.
Обов’язки учнів:
 - оволодіння знаннями, практичними вміннями і навичками, передбаченими програмою «Здоров'я»;
- дотримання правил внутрішнього розпорядку школи;
- посильна участь у різних видах трудової діяльності та самообслуговуванні;
 - дотримання моральних норм, правил особистої гігієни та здорового способу життя.
Права вчителя:
 - самостійно обирати форми, методи та засоби навчальної роботи, не шкідливі для здоров'я учнів; - самостійно обирати та проваджувати в практику інноваційні здоров’язберігаючі технології з урахуванням фізичного, психічного здоров'я учнів;
 - вносити пропозиції органам управління освітою, органам місцевого самоврядування щодо поліпшення навчально-виховної роботи школи в напрямку здоров’язбереження. Обов’язки вчителя:
 - здійснювати роботу щодо дотримання учнями санітарно-гігієнічних вимог, протипожежних норм, правил техніки безпеки вдома, школі, громадських місцях, природі, правил дорожнього руху, виховувати у дітей навички самообслуговування;
- сприяти створенню умов для особистісного спілкування школярів, заохочувати їх до обміну думками і враженнями, працювати над розвитком самооцінки та самопізнання учнів;
- сприяти розвитку позитивних інтересів учнів, формувати високі моральні якості та культуру поведінки;
 - сприяти зміцненню та збереженню власного здоров'я та здоров'я учнів;
 - Підтримувати постійний зв'язок з батьками учнів, сприяти єдності педагогічних вимог до дітей у питанні здоров’язбереження з боку школи та сім'ї.
Категорія: Мої статті | Додав: Irina (06.11.2009)
Переглядів: 3237 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 2
1 доброзичливець  
0
Тема дуже цікава... Але питання плагіату треба порушити...
Ці ідеї опубліковані авторами Яремакою Г.П. та Стародуб Н.В. у збірнику матеріалів міжгалузевої регіональної науково-практичної конференції "Здоров'я через освіту" (22 квітня 2009 р.). Тема статті: "Шляхи вирішення проблеми здоров'я збереження у школі", яка надрукована на сторінках 267-274 даного збірника. Тому, будь-ласка, вкажіть авторів цього матеріалу!!!
dont

2 Irina1594  
0
Так это и есть их статья! Это сайт школы, в которой работают Стародуб Н.В. и Яремака Г.П.

Ім`я *:
Email *:
Код *: